Aktiviti Kolaj : Salam Maal Hijrah


Bismillah.

Allahummasolli ‘ala Muhammad wa ‘ala ali Muhammad.

Salam Maal Hijrah 1436H. Perpaduan Nadi Transformasi Negara.

Bersempena cuti dan kita meraikan maal hijrah hari ni, maka inilah aktiviti umi dan Farisya hari ini.

Taraaa…………………..~

Alhamdulillah. Inilah hasil aktiviti kolaj Farisya & umi. Tulisan tu pun Farisya yang tulis 🙂
Bersempena tahun baru hijrah, pastinya umi juga berharap suatu perubahan diri ke arah yang lebih baik.
Menjadi seorang ISTERI yang lebih baik.
Menjadi seorang OMMI yang lebih baik.
Menjadi seorang ANAK yang lebih baik.
Menjadi seorang MENANTU y...
Teruskan >


Kongsi | Panduan Mendidik Anak Perempuan


Bismillah.

Assalamualaikum.

Kali ini umi nak kongsikan “10 Panduan Mendidik Anak Perempuan” yang ditulis oleh Ustaz Mohammad Nidzam Abdul Kadir dalam Majalah al-Ustaz edisi no. 31.

1) Latih anak dengan akhlak mulia. Contoh: sifat malu yang sesuai pada tempatnya.

2) Biasakan anak berada di rumah.

3) Latihlah anak perempuan dengan keadaan dapur dan kerja-kerja di dapur.

4) Pisahkan anak perempuan daripada anak lelaki di tempat tidur ketika usia mereka mencecah 10 tahun.

5) Didik anak untuk menutup aurat.

6) Biasakan anak dengan disiplin dan tanggungjawab 

7) Sentiasa ingatkan an...

Teruskan >


Playgroup Di Kanak Kanak House


Bismillah.

Assalamualaikum dan selamat malam.

InsyaAllah di entri kali ini, umi ingin kongsikan berkenaan dengan playgroup yang telah Farisya bkcs hadiri pada Ahad minggu lepas.

Apa itu ‘playgroup’?

“Playgroup is an informal session where parents, carers, babies and children aged 0 to school age come together in a relaxed and friendly environment. 

-playgroupaustralia.com-

Secara umumnya, apa yang umi faham..’playgroup’ ialah satu kumpulan yang kecil yang melibatkan kanak-kanak di bawah umur 5 tahun yang melakukan aktiviti dalam suasana santai, menyeronokkan dan kreatif.

Sebenarnya, ini ad...

Teruskan >


Diari Ramadan: Kisah Farisya, Donut & Semut


Bismillah.

Salam Ramadan.

Teringat kisah Farisya. Hari Jumaat yang lepas, umi belikan donut untuk di bawa pulang. Memandangkan beberapa hari lepas anak jiran kerap datang bertandang ke rumah dan menanti kami bila pulang dari kerja. Rasa bersalah juga saat mereka datang, tiada apa untuk dihidangkan kecuali gula-gula. So, umi belikan donut istimewa untuk mereka. Seronok juga bila mereka sama-sama main dengan Farisya. Namun bukan rezeki mereka, hari tersebut mereka tak datang tambahan pula Jumaat agak jem dan kami lambat sampai ke rumah. Rezeki Farisya nampaknya…

Esoknya, masih ada berbaki do...

Teruskan >


Seni dan Kraf: “Sponge Painting”


Bismillah.

Mengecat, mewarna menggunakan watercolor memang akan membuatkan rumah jadi ‘comot’ sekiranya tidak diurus dengan baik. Namun, ini adalah antara aktiviti yang digemari anak-anak di dalam fasa meneroka dan mencuba macam-macam aktiviti seni dan kraf yang menyeronokkan. Bagi ibu yang berkerjaya, sekiranya tidak mahu rumah comot di hari-hari biasa, jadikan aktiviti comot ini dihujung minggu dan peruntukkan bahan dan
ruang yang bersesuaian 🙂 *Tak apa, bersepah sekejap je…dah siap nanti ajak anak kemas sama-sama ok!

Aktiviti seni dan kraf di hujung minggu yang ingin umi kongsikan ialah...

Teruskan >