Playgroup Di Kanak Kanak House


Bismillah.

Assalamualaikum dan selamat malam.

InsyaAllah di entri kali ini, umi ingin kongsikan berkenaan dengan playgroup yang telah Farisya bkcs hadiri pada Ahad minggu lepas.

Apa itu ‘playgroup’?

“Playgroup is an informal session where parents, carers, babies and children aged 0 to school age come together in a relaxed and friendly environment. 

-playgroupaustralia.com-

Secara umumnya, apa yang umi faham..’playgroup’ ialah satu kumpulan yang kecil yang melibatkan kanak-kanak di bawah umur 5 tahun yang melakukan aktiviti dalam suasana santai, menyeronokkan dan kreatif.

Sebenarnya, ini ad...

Teruskan >


Seni Dialog Anak: Berpesan atau Membebel?


Bismillah.

Allahummasolli ‘ala Muhammad wa ‘ala aali Muhammad.

Seni Dialog Anak | Berpesan atau membebel?

[Kisah 1]

Macam kebiasaannya…tiap tiap malam dipenuhi dengan aktiviti bersama Farisya bkcs. Kadang-kadang hairan juga dengan energy yang dia ada. Farisya ni tak rasa penat ke? Tak rasa mengantuk ke? Tapi itulah anak-anak…zaman kecil mereka bermain itulah keseronokan. Macam kita juga dolu-dolu πŸ™‚

Alhamdulilah, malam ni aktiviti iqra’ ialah teka bunyi aa..ii…uu, taa..tii..tuu… daa…dii..duu ya…yii..yuu....

Teruskan >


Edisi: Bila Anak Pandai Bercakap..


Bismillah.
Allahummasolli ‘ala Muhammad..
Menjejak umur BKCS 2 tahun 3 bulan, fasa kepetahan anak bercakap cukup menghiburkan. Dialah teman berbual, bercerita dan sesekali merajuk dan pandai memujuk.
KISAH 1:
Bicara malam ini. Alhamdulillah, malam ini kami punya tetamu berkunjung hari raya. Usai tetamu pulang, umi nak solat isya’.

Seperti biasa umi beritahu Farisya.. ” umi nak solat..”

Tiba-tiba dengan spontan Farisya memandang ayahnya.

“Ayah..ayah solat dah?”
Farisya ulang lagi..”Ayah, ayah solat dah?”
“Erk..belom..” Terkejut dengar soalan BKCS.
“Hmm..Farisya dah solat?”
“Dah....

Teruskan >


Edisi: Main Kejar-kejar!


Bismillah.
Assalamualaikum buat semua pembaca blog umi yang setia. Selamat kembali berblog buat umi! Hehe.
Alhamdulillah. Masa bagai emas! Setelah 5 hari umi outstation ke Sarawak, hujung minggu ini amat bernilai untuk umi ganti balik waktu bermain bersama BKCS. Bermain kejar-kejar seawal pagi. Ayah turut mengejar dengan Farisya didukungan umi di bahu..
“Ommi..cepattttt!!! Lari..lari”
Memegang erat umi. Melihat ayah yang mengejar. Ketawa terukir gembira. Indah!
“Ommi..lagi..” 
Farisya minta di ulang-ulang lagi aktiviti ini. *Adoii doi..boleh tahan berat anak umi ni*
Kisah s...
Teruskan >


Edisi: Lompat!


Bismillah.

Jump! Jump! Ini adalah perkataan pertama yang Farisya belajar masa mula-mula masuk kat taska yang sekarang ni. Bila sampai rumah tiba-tiba Farisya sebut “jump!jump!” sambil aksi melompat. Uish bab bab macam ni budak-budak cepat betul belajar kan kan?
Kisah 1:
JUMP! Hari ni Farisya seronok sangat! Muka gembira! Lagi lagi bila hobinya melompat atas sofa…toing..toing bunyinya. Jump!!! Jumppp!! Sekarang ini lagi hebat siap pasang muzik lagu alphabet ke, lagu makan sayur ke, lagu intro TV Hijrah ke dll, dan dengan penuh semangat lompat lompat lebih tinggi!
Tiba-tiba…
Duuuuuuuuuummmmm...

Teruskan >