Aktiviti Kolaj : Salam Maal Hijrah


Bismillah.

Allahummasolli ‘ala Muhammad wa ‘ala ali Muhammad.

Salam Maal Hijrah 1436H. Perpaduan Nadi Transformasi Negara.

Bersempena cuti dan kita meraikan maal hijrah hari ni, maka inilah aktiviti umi dan Farisya hari ini.

Taraaa…………………..~

Alhamdulillah. Inilah hasil aktiviti kolaj Farisya & umi. Tulisan tu pun Farisya yang tulis 🙂
Bersempena tahun baru hijrah, pastinya umi juga berharap suatu perubahan diri ke arah yang lebih baik.
Menjadi seorang ISTERI yang lebih baik.
Menjadi seorang OMMI yang lebih baik.
Menjadi seorang ANAK yang lebih baik.
Menjadi seorang MENANTU y...
Teruskan >


Seni dan Kraf: “Sponge Painting”


Bismillah.

Mengecat, mewarna menggunakan watercolor memang akan membuatkan rumah jadi ‘comot’ sekiranya tidak diurus dengan baik. Namun, ini adalah antara aktiviti yang digemari anak-anak di dalam fasa meneroka dan mencuba macam-macam aktiviti seni dan kraf yang menyeronokkan. Bagi ibu yang berkerjaya, sekiranya tidak mahu rumah comot di hari-hari biasa, jadikan aktiviti comot ini dihujung minggu dan peruntukkan bahan dan
ruang yang bersesuaian 🙂 *Tak apa, bersepah sekejap je…dah siap nanti ajak anak kemas sama-sama ok!

Aktiviti seni dan kraf di hujung minggu yang ingin umi kongsikan ialah...

Teruskan >


Peti Sejuk Mini


Bismillah.
Sekiranya kita mempunyai anak perempuan, yang suka main masak-masak, goreng-goreng tung tang tung tang, main jual beli dan seringkali barangan dapur permainan anak-anak kita berterabur dan bersepah…jom hari ini umi kongsikan cara membuat Peti Sejuk Mini dari kotak 🙂
Alhamdulillah dan terima kasih buat ayah Farisya bkcs yang komen dan pening apabila melihat mainan yang berterabur menyebabkan otak umi aktif berfikir untuk menyelesaikan masalah ini. *Dah jadi macam projek inovasi pun ada* Hikhik.
Baik. 
Kotak oh kotak. Projek kraf menggunakan kotak...
Teruskan >


Giant Pencil Box


Bismillah.

Hari ini umi berkongsi cara-cara membuat “Giant Pencil Box” daripada kotak. Kenapa saiz nya besar? Ya, supaya mudah anak-anak nak masukkan macam-macam ;p Hehe, almaklumlah bila namanya anak-anak…kadang-kadang peralatan menulisnya ada macam-macam. Pensel warna, krayon, marker, dan lain-lain….memang tak muat jika nak gunakan saiz pensel box yang biasa. 
Jangan risau, kita boleh membuat sendiri pencil box ini tanpa mengeluarkan modal yang besar!
Bahan-bahan:
  1. Kotak kasut 
  2. Wrapper
  3. Gunting
  4. Salotape
  5. Kertas warna
  6. Sticker

Cara membuat:

  • Pilih kotak kasut yan...
Teruskan >


Seni Conteng-conteng Anak


Bismillah.

Umi suka dengar saat Farisya sebut “Big circle…eye…eye..mouth…one..one…one…one…one…one..” bila nak lukis sang matahari. Comel je. Umi pun belajar dari Farisya ;p

Boleh tonton di sini .
Aktiviti conteng-conteng bagi kanak-kanak memang tidak dapat dipisahkan. Apatah lagi di usia dua tahun ke atas di mana anak-anak ini telah pandai memegang pensel, tertarik dengan warna-warna ceria, dah pandai melukis bulat..bulat..bulat dll. Nah! Saat ini, pantang melihat dinding yang putih berseri pasti daya kreativiti si anak mula memuncak 🙂
Baik.
Farisya juga sama...
Teruskan >