Kongsi | Panduan Mendidik Anak Perempuan


Bismillah.

Assalamualaikum.

Kali ini umi nak kongsikan “10 Panduan Mendidik Anak Perempuan” yang ditulis oleh Ustaz Mohammad Nidzam Abdul Kadir dalam Majalah al-Ustaz edisi no. 31.

1) Latih anak dengan akhlak mulia. Contoh: sifat malu yang sesuai pada tempatnya.

2) Biasakan anak berada di rumah.

3) Latihlah anak perempuan dengan keadaan dapur dan kerja-kerja di dapur.

4) Pisahkan anak perempuan daripada anak lelaki di tempat tidur ketika usia mereka mencecah 10 tahun.

5) Didik anak untuk menutup aurat.

6) Biasakan anak dengan disiplin dan tanggungjawab 

7) Sentiasa ingatkan an...

Teruskan >


Tips Ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2014


Bismillah.
Allahummasolli ‘ala Muhammad. Wa ‘ala aali Muhammad. Salam Jumaat.

Entri ini ditujukan kepada sesiapa yang bercadang nak ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2014 yang kini sedang berlangsung di PWTC. Masih lagi berbaki 2,3 hari. Sempat. Masih lagi sempat bagi sesiapa yang belum pergi, atau yang sudah pergi tapi nak pergi lagi berkali-kali. *sangat gigih ok!*

“Tak pergi macam rugi, nak pergi macam jem teruk je dan orang sangat sangat ramai…” Umi pun berfikir macam ni juga pada awalnya…. Justeru di sini umi kongsikan tips untuk ditimbang-timbang agar membantu meranca...

Teruskan >


Tips Dan Keseronokan Bermain Puzzle


Bismillah.
Alhamdulillah di atas kesempatan dan ruang masa yang ada untuk menaip entri di blog. Tajuk entri yang sebenarnya telah lama terpendam dan terendam untuk dikongsi bersama mommies di luar sana. Tentang puzzle? Ya, insha Allah umi ingin kongsikan sedikit pengalaman, tips dan keseronokan bermain jigsaw puzzle bersama Farisya BKCS. 
Objektif utama beli puzzle dulu sebab nak elakkan Farisya jadi leka dengan tablet. Masa awal-awal dulu belikan Farisya puzzle, stress juga umi dibuatnya. Bila main puzzle ni, cepat rasa tak sabarnya...
Teruskan >


Menu dan Tips Pemakanan Bayi (6-12 Bulan)


Bismillah. Allahumma solli ‘ala Muhammad, wa ‘ala ali Muhammad.

Ni gambar berbuka puasa semalam. Alhamdulillah…semalam kali ke2 umi dengar Farisya dah pandai baca doa makan sendiri. Kalau dulu bila doa, hanya tadah tangan..sebut Allah..pastu amiiin.
*Suka tengok bila BKCS comot makan* 
Seperti yang umi telah janjikan..jeng jeng jeng. Umi jumpa juga menu dan resepi pemakanan BKCS masa kecil. Walaupun tak banyak sangat, tapi harap umi dapat berkongsi idea dengan mommies semua antara menu kesukaan Farisya dulu. 
Ini antara waktu yang ibu-ibu teruja kan kan! Sama juga dengan umi...
Teruskan >


Kaedah Tingkat Memori Anak


Bismillah.

Sejukkkk je tengok gambar dua beradik ni πŸ™‚

Menginginkan anak yang bijak? Apatah lagi anak-anak yang soleh dan solehah kan? Umi pasti kita semua menginginkannya! Malah sedari awal mengetahui diri mengandung,  kita akan cuba menjaga pemakanan, mengamalkan bacaan, doa-doa dan zikir yang mendoakan kebaikan anak yang bakal dilahirkan. Bahkan ada sesetengah dari kita mengambil vitamin, makanan tambahan untuk minda sedari anak kecil lagi...

Teruskan >